Written by: Tore Aasheim
Published:
Last updated:
Etter fem elleville og kreative dager kan Oslo Burlesque Festival slå fast at det vanskelige andreåret ble gjennomført til både artistenes og kassererens tilfredsstillelse.
«Jeg er veldig lettet og litt sånn på Cloud 9,» forteller produsent Fifi von Tassel, dagen derpå etter lørdagens store gallashow på Cosmopolite i Oslo.
Fifi von Tassel, Miss Flora F. Ellatio og Ricky Balboa er produksjonsteamet bak Oslo Burlesque Festival, som i år ble arrangert for andre gang.
Etter en forsiktig, men suksessrik start, hadde teamet slått på stortromma foran årets festival med flere headlinere og ikke minst skikkelige sceneforhold for de mange artistene.
«Mange av artistene er vant til heller kummerlige forhold med hensyn til backstage, garderobe og scener rundt omkring når de opptrer, og vi ville skape en festival der også artistene får noe igjen, vi ville ta skikkelig vare på dem, og sånt er ikke gratis,» forteller Fifi.
Teamet hadde også hentet inn headliners og artister fra hele Europa og så langt unna som New Zealand, og det var nok en viss spenning rundt det økonomiske utfallet.
Etter 48 acts og fem dager kunne produksjonsteamet trekke et lettelsens sukk, fornøyde artister, begeistret publikum og en kassadagbok i balanse er godt innafor når man arrangerer en festival for andre gang.
«Burlesk-miljøet i Oslo er litt som miljøet i New York,» forklarer Fifi, «nordmenn liker det litt drøyt, samtidig som vi vil ha variasjon.»
Og drøyt ble det under årets burleskfestival; samtidig som det var morsomt, vakkert, tankevekkende, hysterisk og både sexy og erotisk.
I tillegg til sceneshow hadde man også lagt opp til paneldebatt og flere workshops.
Om det blir en tredje runde med Oslo Burlesque Festival gjenstår å se, først skal produksjonsteamet senke skuldrene, få igjen pusten og børste bort det siste glitterstøvet, men det er nå lov å håpe i alle fall.
Fifi von Tassel, Miss Flora F. Ellatio og Ricky Balboa er produksjonsteamet bak Oslo Burlesque Festival, som i år ble arrangert for andre gang.
Etter en forsiktig, men suksessrik start, hadde teamet slått på stortromma foran årets festival med flere headlinere og ikke minst skikkelige sceneforhold for de mange artistene.
«Mange av artistene er vant til heller kummerlige forhold med hensyn til backstage, garderobe og scener rundt omkring når de opptrer, og vi ville skape en festival der også artistene får noe igjen, vi ville ta skikkelig vare på dem, og sånt er ikke gratis,» forteller Fifi.
Teamet hadde også hentet inn headliners og artister fra hele Europa og så langt unna som New Zealand, og det var nok en viss spenning rundt det økonomiske utfallet.
Etter 48 acts og fem dager kunne produksjonsteamet trekke et lettelsens sukk, fornøyde artister, begeistret publikum og en kassadagbok i balanse er godt innafor når man arrangerer en festival for andre gang.
«Burlesk-miljøet i Oslo er litt som miljøet i New York,» forklarer Fifi, «nordmenn liker det litt drøyt, samtidig som vi vil ha variasjon.»
Og drøyt ble det under årets burleskfestival; samtidig som det var morsomt, vakkert, tankevekkende, hysterisk og både sexy og erotisk.
I tillegg til sceneshow hadde man også lagt opp til paneldebatt og flere workshops.
Om det blir en tredje runde med Oslo Burlesque Festival gjenstår å se, først skal produksjonsteamet senke skuldrene, få igjen pusten og børste bort det siste glitterstøvet, men det er nå lov å håpe i alle fall.