Nytt nummer ute nå!
-
42-2296420542-18064673MA13122AMA10311A42-56400789DZ005426 YOU 157042-21782631JFR  Brit-19TWA 1739Bryst Ron TernerBryst Oppslag 1405

Brystets kulturhistorie

Publisert: 05.02.2018 kl. 00:00 | Oppdatert: 07.02.2018 kl. 11:42

Forfatter: Julie Peakman
28.000 år med puppefokus: Med Julie Peakman som guide gjennom kvinnebrystets kulturhistorie.
Det startet som symboler på fruktbarhet og guddommelighet. Senere ble symbolverdien utnyttet i forfedres streben etter både kontroll og frihet. Gjennom alle tider har bryst vært erotikk.

Areola og selve brystvorten inneholder spesielle nerver som gjør området til en følsom erogen sone og byr på en deilig, kilende følelse. Fra den ammende Madonna på middelalderens malerier, via renessansens erotiske yppigheter til 1700-tallets porno har bryster både ernært og hisset opp.
 
HELLIGE BRYST
Men brystets viktighet som symbol på fertilitet er åpenbar i de eldste, brystfagre skulpturene av Venus fra Willendorf og Venus fra Grimaldi som er mellom 28.000 og 25.000 år gamle. I det gamle Egypt var brystene symbolet på en ammende mor, tydelig demonstrert ved statuen av gudinnen Isis som mater sitt barn, Horus. Isis ble forbundet med kua som ga melk, og hennes brystmelk som bød på udødelighet ble sett som bevis på Horus’ guddommelighet.

Bryster har også vært mål for bønn. Rekke på rekke med bryster formet i leire, trolig fra rundt 5000 f.Kr. er funnet i en helligdom i Çatal Höyük sør i Tyrkia. Lignende skuer finnes i kristne kirker i Italia og Spania den dag i dag.

Den ammende Madonna, hennes hellige bryst og Jesus-barnet er avbildet i tusenvis av italienske, flamske, tyske, nederlandske og italienske kunstverk. I renessanseportrettene ser kvinnebrystene gjerne feilplasserte ut, som om de vokser ut av skuldrene hennes og kunstneren er åpenbart uvitende om hvor de egentlig holder til. Madonnaens bryster hadde gjerne rollen som kilde til åndelig næring.



SUNNE BRYST
Det var viktig å ta vare på brystene sine. I 1582 kom «Three Books for the Embellishment of the Human Body», som foreslo følgende behandling: «Hun som har små, faste bryster vil beholde dem slik hvis hun knuser karvefrø med vann til en tykk masse, og så smører den på brystene sine før hun binder dem stramt med en tøyremse dyppet i vann og eddik.»

En kvinnes helsetilstand kunne avsløres gjennom en grundig undersøkelse av brystene hennes, og sex var spesielt bra for dem. Sent på 1600-tallet skrev jordmoren Jane Sharp: «Brystvortene er røde etter kopulasjonen, røde som jordbær, og det er den naturlige fargen de skal ha. Men ammevorter er blå, og de blir svarte når de er gamle.»

Det ble antatt at brystmelk hadde magiske egenskaper, og man trodde den kunne overføre både fysiske og mentale egenskaper fra ammen – ikke alltid en god ting dersom ammen var mentalt utfordret, levde et utsvevende liv eller var smittet med kjønnssykdommer.
 
SEKSUELLE BRYST
Kvinner som innrømmer at de føler seksuell opphisselse av å amme blir også i dag møtt med temmelig negative reaksjoner, selv om det er et naturlig fenomen som kvinner er i ferd med å blir mer åpne om.

Følelsen var velkjent allerede på 1500-tallet da den franske legen Ambroise Paré beskrev amming som seksuelt tilfredsstillende for kvinnen. «Det finnes en velvillig forbindelse mellom brystet og livmoren. Når brystet kiles blir livmoren opphisset, og opplever derfor en nytelse siden den lille tuppen på brystet er veldig følsom av alle nervene som samles der.»

På denne tiden var det likevel vanlig for overklassens kvinner å overlate barna til ammer, og i stedet dedikere sine egne bryster til ektemennene sine.


 
EROTISKE BRYST
I dag finnes det par som inntar brystmelk som en del av sexlivet sitt. Ifølge ny forskning på kvinner og graviditet, omtalt i New York Times, er Google tilpasset dette: Når man skriver «my husband wants» i søkefeltet, dukker «my husband wants me to breast-feed him» opp veldig tidlig i trefflisten.

Erotikkens motsvar på brystet som matprodusent for spedbarn var å ta det tilbake til den rene seksuelle nytelsen. Bryst ble det ubestridte fokuset for det mannlige begjæret, og ble raskt en trussel mot middelalderens kirke. Rektor ved universitetet i Paris, Jean Gerson (1363-1429), refset kvinners utringninger og utildekkede bryster, spesielt når de var presset inn i stramme korsetter.

En fransk prest fordømte til og med kvinner som viste sitt brystparti i offentlighet til «å bli hengt i Helvete etter sine skamløse jur». For ham representerte denne fremvisningen av kvinners bryst, brystvorter og hud «horeri og løsaktighet og alle de andre syndene» i all sin stråleglans.

Opp gjennom renessansen foretrakk man de små, hvite brystene, harde og like faste som epler. Den italienske forfatteren Agnolo Fienzuola skrev i sin «Dialoque on the Beauty of Women» i 1548 at han ønsket seg «frie og hoppende bryster som peker oppover, som om de for alltid er uvillige til å bli holdt nede og undertrykket av klær».
 
STORE ELLER SMÅ BRYST
I Venezia gikk de prostituerte ofte ut med nakne bryster. En kurtisane, som den vakre og høyt utdannede venetianske Veronica Franco, var mer enn villig til å ha brystvortene sine på utstilling for alle som ville se. For å få enda mer oppmerksomhet var det ikke uvanlig at de prostituerte sminket brystvortene sine så de ble enda rødere.



En kvinnes seksuelle tilbøyelighet kunne tolkes ut fra bryststørrelsen hennes. Boken «Rare Verities» (1657) erklærte bramfritt: «Små bryster er et tegn på større lyst hos kvinnen, enn hos de med store bryster.» På 1700-tallet fikk kvinnebrystet sin glansperiode i den erotiske litteraturen, gjennom svulmende, ivrig adjektivbruk. «Snøhvit byste», «glødende bobler» og «engleaktige kuler» hevet dem opp som et subjekt som kunne tilbes. Plutselig var det de store brystene som ble hyllet, som i beskrivelsen av kvinner som frekventerte flagellasjonsbordellene. De mest populære var kvinnene «med enorme pupper».
 
MANNENS BRYST
De mannlige brystene ble generelt ikke sett på som erotiske, med unntak av i én erotisk bok, «A New Atalantis for the Year One Thousand Seven Hundred and Fifty-Eight» (1758). Der finnes en enkel referanse til det vakre mannlige brystet, i en overraskende omvendt kjønnsrollebeskrivelse, der vår heltinne griper tak i sin mannlige elsker:

«En spontan rødme gjorde ham enda vakrere i hennes øyne. Hun åpnet de øverste knappene i jakken hans og la hånden på brystet hans, et bryst som var så vakkert som kun en manns kunne være. Som svar la han en hånd på hennes glødende bryster i en elektrisk berøring.» Denne beskrivelsen av det mannlige brystets begjærlighet er sjelden, om ikke unik.
 
FILMSTJERNEBRYST
På 1950-tallet dukket glamorøse filmstjerner som Jane Mansfield, Marilyn Monroe, Rita Hayworth og Lana Turner opp på filmlerretet og gjorde den storbrystede kvinnen til et ideal. I memoarene fra 1959, «Goodness Had Nothing to Do with It», beskrev Mae West at hun regelmessig gned kakaosmør på brystene før hun sprutet kaldt vann på dem. «Behandlingen gjorde dem glatte og faste, og utviklet musklene så de holdt seg der oppe som det var meningen av de skulle være.»
 
POLITISKE BRYST
Under den franske revolusjonen var kvinner med nakne bryster selve symbolet på den nye republikken. Se bare på Eugéne Delacroix’ maleri Liberty Leading the People (1830), der kvinner kledd ut som amasoner leder folket i opprøret. Sent på 1800-tallet var BH-en blitt vanlig, og på 1960-tallet ble den svært så «oppløftende» Wonderbra-en en bestselger. Den påfølgende BH-brenningen var stort sett en journalistfantasi, selv om kvinner i hele den vestlige verden droppet BH-en i en feministisk aksjon for å få et nytt og bedre forhold til kroppene sine.



I likestillingskampen ble det startet en frihetsaksjon som skulle gjøre det like naturlig og lovlig for kvinner som menn å gå toppløse i USA. «Topfree Equal Rights Association» støtter og hjelper kvinner som er tiltalt for å ha vist seg toppløs offentlig, mens «GoTopless» organiserer demonstrasjoner mot folkeopinionen og loven som hindrer kvinner i å gå toppløse offentlig. Nærmere hjemme har vi «Bara Bröst» i Sverige og «Topless Front» i Danmark.

KOMMERSBRYST
På 1950-tallet oppdaget Playboy sammenhengen mellom hvordan de mannlige leserne vurderte en kvinnes skjønnhet og hvor store pupper hun hadde. Hvert år opereres mange tusen kvinner for å få større bryst, og mange hevder bestemt at de «gjør det for sin egen skyld».

Kvinnebryst er blitt brukt til å selge alt fra biler til musikk, men har nå også materialisert seg i blant andre «Femen», en gruppe ukrainske kvinner som blotter brystene for å protestere mot kvinnehat, patriarkatet og seksualiseringen av kvinner. I Madrid blottet kvinner brystene i katedralen i en aksjon mot forslaget om å bøtelegge kvinner som gjennomfører en abort. Det er en kamp kvinner kjemper for å kunne gjøre hva de vil med brystene sine.
 

Julie Peakman er forfatter av «the Pleasure’s All Mine. A History of Perverse Sex» (Reaktion 2013)

 
Les mer:
Marilyn Yalom, «History of the Breast» (Ballantine Books, 1998)
Florence Williams, «Breasts: A Natural and Unnatural History» (W.W. Norton, 2012)
For mer om sex og amming, se The Journal on Perinatal Education: 1999 Winter; 8 (1), pp 30–40:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3431754
 

Les også:
Puppestørrelsen går i arv
Det vil være stor variasjon i hvor store bryster jenter får. Ofte vil størrelsen ligne på andre kvinnelige familiemedlemmers.

Tid for familievennlig puppeopprør
Kvinner verden over kler igjen av seg i kamp for puppene sine.


Lekes det med brystvorter?
Vi spurte medlemmene i Cupido Club om brystvortelek. – Det kan bli feil-vondt, svarer Kvinne (38). – De kan blåses på, så får jeg stå, sier Mann (28).

Fra Cupidos arkiv:
Seksualitetens historie

Seksualitetens historie handler om maktmenneskets trang til å kontrollere medmennesket der det er mest sårbart.



This article was first publised in Cupido magazine 5/2014.