Pablo Picasso, 18. august 1968.
Pablo Picasso, 18. august 1968. | © Succession Pablo Picasso / BONO 2019. Foto: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Pablo Picasso, 3 September 1968
Pablo Picasso, 3 September 1968 | © Succession Pablo Picasso / BONO 2019. Foto: Stine Kühle-Hansen
Pablo Picasso, 2. september 1968.
Pablo Picasso, 2. september 1968. | © Succession Pablo Picasso / BONO 2019. Foto: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Pablo Picasso, 3. september 1968
Pablo Picasso, 3. september 1968 | © Succession Pablo Picasso / BONO 2019. Foto: Stine Kühle-Hansen
Pablo Picasso, 2. september 1968
Pablo Picasso, 2. september 1968 | © Succession Pablo Picasso / BONO 2019. Foto: Stine Kühle-Hansen
Suite 347 - Picasso Signatur
Suite 347 - Picasso Signatur | © Stine Kühle-Hansen
Fra utstillingen, Henie Onstad kunstsenter.
Fra utstillingen, Henie Onstad kunstsenter. | © Stine Kühle-Hansen

«Suite 347»: Hva kan vi bruke Picassos strek til i 2020?

Written by: Stine Kühle-Hansen

Published:
Last updated:

Cupidos utsendte, sexolog Stine Kühle-Hansen, besøkte den omdiskuterte Picassoutstillingen på Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden utenfor Oslo. Den ble i sin tid sensurert ved flere museer fordi motivene ble definert som pornografiske. Les Kühle-Hansen sine kunsthistoriske og sexologiske perspektiver på utstillingen.

 

 

347 grafiske blad
«Suite 347», kalles også «Den erotiske suite» fordi nakne kropper og erotikk er et gjennomgangsmotiv. Kunstverkene laget Picasso i løpet av intense 200 dager i 1968 da han var 87 år gammel. Samme år ble grafikken vist i sin helhet selv om den satte sinnene i kok.

Denne berømte serien med bilder ble kjøpt av en norsk kunstsamler, Arild Wahlstrøm på 1970-tallet. Men endte opp på Nasjonalmuseet fordi han ville dele kunstskattene med Norge. Utlånet er det største enkeltutlånet i Nasjonalmuseets historie.

I 1980 ble «Suite 347» derimot utelatt i den store retrospektive Picasso-utstillingen i New York fordi de mente den var pornografisk. Norge derimot viste hele samlingen i 1981 selv om noen diskutert om det var forsvarlig å vise bildene offentlig. Oppfatninger på hva som regnes som støtende og pornografisk har endret seg mye i Norge siden 80-tallet. Internetts inntog fra 1994, og siden 2006 ble det formelt lovlig med porno i Norge. Avbildninger av kjønnsorganer ble også tillat så lenge dette kunne forsvares som kunst eller undervisning.

Erotiske motiver
Om «Suite 347» er porno kommer an på øynene som ser og hvilken kultur man står i. Kurator på Høvikodden sa til NRK på åpningsdagen 3. januar at «det er sensuelt, men ikke seksuelt.» Det er viktig å respektere ulike definisjoner. Men det er ikke farlig å se utstillingen, ikke mer farlig enn å se en tegning av en naken fot. Hvis noen finner en ankel seksuell, mens andre finner den sensuell eller kjedelig så er det vår rett som mennesker å ha forskjellige preferanser.

Hva du assosierer til når du ser Picassos tegninger av kjønnsorganer er helt og holdent din «private bagasje». Derfor sier det mer om tilskueren enn tegningene når «Suite 347» blir tildelt mening. «Suite 347» består ikke av en motivkrets, men av mange forskjellige - selv om det meste er i svart hvitt. Det som går igjen er nakne kropper, sirkusartister, billedhuggere, kunstnere og hester.

Noen av motivene viser penis halvveis inn i vagina og kan derfor komme i kategorien hardporno. De fleste motivene skildrer seksuell aktivitet mer subtilt og kan kalles mykporno. Siden selveste Picasso står bak komposisjonene og «Suite 347» vises på en av Norges viktigste kunstinstitusjoner så vil det bli mer presist å kalle dette erotisk kunst. Picassos to viktigste inspirasjonskilder var den eldre europeiske kunsttradisjonen og kvinnene. Det ser du flere steder der Picasso siterer kjente «Venuser» malt av store spanske og franske malere som Goya, Velazquez, Manet og Ingres. Men kroppene slik Picasso har tegnet dem kan virke mer erotiske fordi linjene bukter og vrir seg.

Spanjolen Pablo Picassos
Det sies at Picasso er den kunstneren med størst kunstproduksjon. Man anslår at han skapte over 20 000 kunstverk. En Picasso-utstilling blir derfor alltid en stor begivenhet og kunsthistorikere ynder å omtale verkene fra hans mange ulike produktive epoker. Det er ingen smågutt Norge nå viser kunsten til. Picasso regnes som grunnleggeren av den modernistiske malerkunsten og kubismen. Hans største brudd med datidens etablerte tradisjoner var å oppheve perspektivlovene og menneskets proporsjoner. Han sprengte vanetenkning i visuell kommunikasjon. Flere av motivene i «Suite 347» viser alt annet enn misjonærstillingen. Her er det flerkantsex og ekstase i fellesskap.

Fløyelsmyk strek
Når så du sist tegninger av penis, vulva og anus med slik detaljrikdom. I mine øyne er dette noe av det vakreste jeg har sett. Penis og vulva ser ut som fløyel, så myk og ren er streken til Picasso. Hvert hår er sirlig og elegant. I dag har ikke hår på kroppen noe høy status. De fleste barberer bort hår. Kunst som dette kan være en motvekt til kulturens trange skjønnhetsidealer. Hvis man er åpen for at kjønnsorganer kan være noe annet enn vulgært og skittent og ønsker impulser for å få et mer positivt kroppssyn så kan du finne det i denne utstillingens enkle visuelle uttrykk.

Stolte peniser
Erigerte peniser har fått dårlig ry fordi de noen ganger blir brukt som maktdemonstrasjon i overgrepssituasjoner og som påtrengende dick pick i mailboksen. Det er sant nok. Og det er ulovlig. Men penis er ikke alltid stygg, farlig eller forkastelig. Når penis blir brukt som kunstmotiv, hyllet og vist respekt, da bør vi ønske det velkommen. Når penis arbeider i samtykkets navn da bør vi ønske den velkommen.

Picassos peniser er verdt et grundig blikk fordi du kan oppdage at penis kan være svært vakker. Du kan se hvordan verdens mest kjente kunstnerhånd har tegnet dette organet. Finere linjer skal du lete lenge etter. Avbildningene kan gjøre en eier av penis meget stolt. Jeg pleier å si – det du er stolt av passer du bedre på. Kunsten kan bidra til slike følelser. Mer stolthet, mindre skamfullhet og mindre skamløshet.

Skolepensum
Det er mange elever som siden tidenes morgen har moret seg med å tegne pikker på tavla for å teste skolens håndtering av det. Denne utstillingen kan fint være mål for ekskursjon og vise elevene gøyal nakenhet og ufarliggjøre en pikk-tegning.

Picasso er en mester i å tegne både små, store og slappe og stive pikker med lett hånd. Elvene vil kunne se mangfoldet «i guds hage» og kanskje få seg en god latter og litt kunnskap om mangfold. Vi skal ikke være så redde for å le eller humre i en kunstutstilling. «Suite 347» kan gi deg mange smil.

Hvis læreren er trygg på formidling og sexologi så kan elevene til og med lære seg flere ord på den nakne kroppen inkludert våre kjære genitalier.

Vulva fra alle kanter
Detaljerte tegninger av kjønnsorganer får en livaktighet når de er tegnet fra flere perspektiver samtidig. Picassos kubisme er kjent for å bringe bevegelse inn i motivet fordi du ser en kropp fra flere ståsteder på en gang. At en så enkel strek kan være så uttrykksfull handler om at den er satt der av en erfaren kunstner, en av verdens største banebrytere. Utstillingen er befriende lett og lys. Det er ingen død, sorg eller krig å se.

Vi kan betrakte stort sett bare nakne mennesker og noen hester og hunder som smiler eller er våkne og tilstede. Kroppene er fulle av liv. Kvinnene er frodige. En tur gjennom samlingen er en god motvekt til dagens kroppsideal. Picasso har tegnet kvinnene ferme og fornøyde. De virker også større og sterkere sammenliknet med mennene.

Alderdom vårt siste tabu?
Bildene kan bekrefte det senere forskning kan fortelle om eldre og seksualitet. De har både evne og interesse leser vi av spørreundersøkelser fra denne ofte glemte målgruppen. Alderdom og seksualitet er kanskje et av de siste tabuene i vår del av verden. Og denne utstillingen kan være med å redusere det tabuet. Benytt utstillingen til å feire at erotikkens visdom vil følge deg til graven. Det gjelder å la seg inspirere.

Picasso tematiserte det selv i det humoristiske bildet «25. mars 1968». Der tegnet han seg selv inn i motivet som en kortvokst olding med stokk, omkranset av en naken kvinne med svulmende lår og bugnende bryst.

Skille mann fra verk
Det kan leses i mang en Picasso-biografi at han ikke var snill med kvinner. Jeg pleier å si at man må skille person og sak, i kunsten må vi skille mann fra kunstverk. Det fine med biografiene er at kvinnenes opplevelser ofte blir omtalt og synliggjort. Man kan kanskje tillate seg å si at Picasso var en stor kunstner, men en liten mann. Vi kan ta avstand fra hans manglende respekt for kvinner, vi kan diskutere hvordan man skal respektere hverandre.

Vi kan også kommunisere til hverandre at vi er så mye mer verdt enn et Picassobilde til 50 millioner, med alarm og vakter. Picasso respekterte mer kunsten enn kvinner og det lå mange ofre på hans vei. Benytt anledningen til å snakke om forskjellen mellom samtykkende og ikke samtykkende seksuelle aktiviteter når du rusler gjennom «Suite 347».

Genistrek
Jeg overhørte en person si i utstillingen - Det er jo bare enkle streker! Og jeg tenkte. Ja, det er streker som Picasso forteller med. Strekene får ikke hjelp av skyggelegging og fargerikdom. Streken alene må bære alt, formidle alt og balansere alt. Picassos streker klarer sannelig dette. Linjene smyger seg lekent, vrir seg og dirrer som nerver i møte med andre nerver. Slik sett kan disse nakne strekene fortelle noe om oss og til oss. Hvis du åpner for det.

Tykk katalog
Vi trenger å utvikle vår estetiske sans og utforske sjangere. Vil du nyte grafikken også hjemme kan du kjøpe katalogen. Bildene har ikke annen tittel enn datoen de ble laget og et nummer. Hva med å bruke utvalgte bilder fra «Suite 347» som inspirasjon til elskov? Finn ett favorittbilde og bruk det som inspirasjon til en erotisk fortelling?

Del gjerne fortellingen med Cupidos lesere ved å legge den inn i ett forum eller send den inn som en erotisk novelle.

 

 

Fakta om utstillingen:

Utstillingen Picasso 347 er åpen for publikum i perioden 3.januar – 3.mai 2020
Henie Onstad kunstsenter, adresse Sonja Henies vei 31, Høvikodden
Telefon 67 80 48 80
Mandag Stengt
Tirsdag – Søndag kl. 11-17
Nytt fra 2020: Torsdag kl. 11-22
Kuratert av Karin Hellandsjø
Med støtte fra Arild Wahlstrøms Fond
I samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og KODE.
Utstillingen vil gå videre til KODE i Bergen, og den blir fulgt av en omfattende katalog.

 


Stine Kühle-Hansen er utdannet pedagog og sexolog. I tillegg har hun master i museumsformidling og mellomfag i kunsthistorie fra UiO. I periode 2009 – 2014 kuraterte hun ti temautstillinger i samarbeid med kunstnere og forskere. Hun hadde blant annet ansvaret for CUPIDOS jubileumsutstilling i 2009, i anledning feiringen av 25 år.

Related Articles