Nytt nummer ute nå!
The Magnificent Cuckold; Le Cocu Magnifique. Pablo Picasso (1881-1973). Blyanttegning signert og datert 1969. Originalens størrelse er 28 x 38cm. | © Succession Pablo Picasso / BONO, Oslo 2016. (Christie's Images/Corbis/NTB scanpix)

Avtalt ydmykelse og frigjorte fantasier

Publisert: 31.01.2017 kl. 00:00 | Oppdatert: 31.01.2017 kl. 00:01

Forfatter: Julie Peakman
Før ble menn som ble bedratt offentlig ydmyket, og konene hardt straffet. Med internettets popularitet og kvinnens frigjøring gis fornedrelsen status som fet fantasi.
HISTORIEN OM CANDAULISME OG CUCKOLDING

Candaulisme er når en mann (og det er som oftest en mann) tenner seksuelt på å vise frem partneren sin (eller et bilde av partneren) til andre menn. Begrepet brukes mest på heteroseksuelle, gifte par. Opphisselsen kommer når mannen opplever at kona begjæres av en annen mann mens han selv ser på.
 
Candaulisme-begrepet kan også omfatte en mann som oppfordrer eller presser sin kvinnelige partner til å bruke avslørende eller trange klær offentlig, eventuelt å kle av sin kvinnelige partner foran andre mennesker. Candaulisme kan også bedrives uten at kvinnen samtykker, eller engang vet det, ved at mannen poster dristige bilder av partneren sin på nett.
 
Cuckolding er når mannen får seksuell nytelse av at kona virkelig har sex med en annen mann mens han selv ser på. Motivet hans kan være at opplevelsen av å bli «ydmyket» trigger nytelsen hans.
 
Men cuckold-begrepet kan også beskrive en mann som oppfordrer eller tvinger partneren sin til å engasjere seg seksuelt med en annen mann, eller oppfordrer eller tvinger henne til å drive med prostitusjon eller pornografi.
 
Både candaulisme og cuckolding kan være avtalt spill som foregår mellom samtykkende parter i et parforhold. Men hvis den ene parten utsettes for tvang eller er uvitende om at hun utsettes for candaulisme ved for eksempel visning av bilder – er det snarere snakk om overgrep som rammes av straffeloven.















 
Kong Kandaules av Lydia lar sin livvakt Gyges se sin dronning naken, oljemaleri fra 1859 av Jean-Léon Gérôme (1824-1904). Bildet tilhører Museum of Art of Ponce, Puerto Rico. (Wikimedia Commons)
 
KANDAULES OG GYGES
Begrepet candaulisme er inspirert av legenden om Kandaules, kongen av Lydia (kongedømme i nåværende Tyrkia), som regjerte i det 8. århundret f.Kr. Ifølge Herodot, som beskrev hendelsen i bokverket «Historie», skrøt kongen av sin vakre kone, hvor høyt hun beundret ham, hvor trofast hun var og at hun slett ikke kunne se på en annen mann. Han inviterte Gyges, livvakten sin, til å komme og se kona hans naken for å beundre kroppen hennes. Gyges var tilbakeholden, og ropte ut sin sjokkerte protest: «Herre, for et upassende forslag! Ber du meg se på dronningen når hun ikke har på seg klær? Nei, nei!»
 
Kandaules insisterte: «Jeg legger ikke en felle for deg … Jeg kommer til å gjemme deg bak den åpne soveromdøren vår.  Min kone kommer til å bli med meg til sengs. Ved siden av døren står det en stol – den legger hun klærne sine på etter hvert som hun tar dem av seg, plagg for plagg. Du kommer til å se henne helt tydelig. Når hun snur seg bort fra stolen og går mot sengen med ryggen til deg, kan du forsvinne gjennom døren – og passe på at hun ikke ser deg.»
 
Men da han prøvde å forsvinne, ble han sett av dronningen som skjønte at det var ektemannen som hadde planlagt det hele. Hun ga ham ett valg.
 
Den natten gjemte Gyges seg mens dronningen kom inn, og han så på henne mens hun kledde av seg. Men da han prøvde å forsvinne, ble han sett av dronningen. Umiddelbart skjønte hun at det var ektemannen som hadde planlagt det hele, men hun holdt munn helt til neste morgen. Da kalte hun til seg Gyges. Hun ga ham ett valg: Enten skulle han drepe ektemannen hennes og gifte seg med henne og selv stige opp på tronen, eller så ville han bli henrettet. Han valgte det første alternativet, drepte Kandaules mens han sov, giftet seg med dronningen, grunnla det tredje dynasti av lydiske konger og regjerte fra 716 til 678 f. Kr.
 
Mens kikking er en integrert del av det hele, er ikke candaulisme det samme som voyeurisme. Grunnen er at det er en seksuell (og ofte også følelsesmessig) forbindelse mellom personen som kikker og personen som utfører den seksuelle handlingen. Selv om candaulisme ofte omfatter tre personer, er det heller ikke en tradisjonell trekant, siden det kun er to personer som er seksuelt aktive. Isidor Sadger – den østerrikske psykoanalytikeren som i 1913 etablerte begrepene sadomasochisme og narsissisme – mente en candaulist identifiserte seg fullstendig med partnerens kropp, og at han i tankene egentlig avslørte seg selv, men denne teorien er foreløpig ikke vitenskapelig underbygget.
 

































 
«Sir Richard Worse-than-sly, exposing his wife's bottom; - o fye!» Radering fra 1782 av James Gillray (1756-1815) inspirert av at guvernøren på Isle of Wight, sir Richard Worsley, ble avslørt for å ha trukket med seg en kaptein i Sør-Hampshires milits for å se på kona naken i badehuset. Bildet tilhører i dag National Portrait Gallery i London. (Wikimedia Commons)


WORSLEY OG BISSET
Et berømt tilfelle av candaulisme forårsaket litt av en skandale i 1700-tallets England. Guvernøren på Isle of Wight, sir Richard Worsley, trakk med seg sin venn og kaptein i Sør-Hampshires milits George Bisset, for å se på at kona hans badet i badehuset. Han løftet til og med vennen sin opp på skuldrene for å gjøre det lettere for ham å se kona naken. Planen slo tilbake da lady Worsley i november 1781 rømte med Bisset. Noen måneder senere saksøkte Worsley sin tidligere venn Bisset for utroskap og ekteskapsbrudd, med krav om 20.000 pund i erstatning (mer enn 18 millioner kroner i dagens pengeverdi), men ble kun møtt av en sjokkerende mangel på interesse for saken. Ikke overraskende ble sir Richard Worsley og hans kone lady Worsley skilt en stund senere.
 




























 
Den engelske maleren William Hogarth lekte med det velkjente symbolet på en cuckold  eller hannrei, nemlig en mann med horn. Her i en kveldsscene utenfor Sadler’s Wells Theater i nabolaget til Charing Cross i London med en familie med gravid hustru og ektemann som bærer et sovende barn. Ved å plassere hodet til en ku med horn rett bak familiefaren, antyder kunstneren at mannen er en hannrei og at barnet er et resultat av hustruens ekteskapsbrudd. (Radering fra en serie bilder av Hogarth kalt «The Four Times of Day», første gang publisert i 1738.


På 1700-tallet spredte fenomenet cuckolding seg som ild i tørt gress. Det gikk så langt at den berømte engelske maleren William Hogarth lekte med symbolet på en cuckold eller hannrei, nemlig en mann med horn. Den klassiske definisjonen på en hannrei eller cuckold er ektemannen til en utro kone som «viser vanære overfor sin mann gjennom utroskap».
 
SACHER-MASOCH OG VON KOTTWITZ
Masochisme gjennom ydmykelse var den underliggende årsaken til candaulisme i tilfellet Leopold von Sacher-Masoch. I 1861 hadde han en affære med Anna von Kottwitz. Deres forhold var basert på hans begjær etter å bli skadet av henne – ikke kun fysisk (han tagg henne om å piske ham), men også følelsesmessig. Hans ønske om å oppleve total ydmykelse fikk ham til å foreslå at hun skulle innlede et forhold til en annen mann, så hun deretter kunne fortelle ham om utroskapen sin, og han på den måte kunne oppleve smerten over «forræderiet». Eksperimentet endte i katastrofe da mannen hun valgte – «Grev Meciszevski», som slett ikke var en greve, men en mann som var etterlyst for tyveri i Russland – smittet henne med syfilis.
 
«Det er nødvendig å elske en kvinne inntil galskap – slik jeg elsker deg – for at hennes utroskap skal gi en smerte så uutholdelig som den jeg kommer til å oppleve når jeg ser deg i en annen manns armer.»
 
Sacher-Masoch prøvde igjen å leve ut fantasien sin sammen med sin nye kone, Wanda, og han prøvde å tvinge henne til utroskap. «Det er nødvendig å elske en kvinne inntil galskap – slik jeg elsker deg – for at hennes utroskap skal gi en smerte så uutholdelig som den jeg kommer til å oppleve når jeg ser deg i en annen manns armer,» sa han i et forsøk på å overtale henne.
 
DALI OG GALA
I kunstverdenen er det stemmer som antyder at Salvador Dali henga seg til candaulisme ved å la andre menn betrakte hans kone. Han likte også å overtale unge menn til å ta av seg buksene og masturbere mens han så på. Sett i sammenheng med at han selv ikke likte å bli berørt, samt hans frykt for den kvinnelige anatomien, slik han uttrykte det i sine gynofobiske malerier av kvinnekropper, er det ikke utenkelig at han hellet mot candaulisme. I 1929, da Dali var 25 år gammel, møtte han den 10 år eldre og gifte russiske kvinnen Gala.
 
Dali hadde allerede hørt om Galas aktiviteter, men «da han første gang så henne i badedrakt på sin barndoms ukrenkelige strand, ble han forhekset.
 
Journalist John Richardson skriver følgende om forholdet: «Dali var angivelig jomfru da de møttes. Han fryktet kvinnens ‘private kroppsdeler’ og befant seg i et svært tett forhold med poeten Federico Garcia Lorca.» Kunstneren hadde allerede hørt om Galas aktiviteter, men «da han første gang så henne i badedrakt på sin barndoms ukrenkelige strand, ble han forhekset. Gala var hans drømmers demoniske dominatriks som nærmest paraderte sine utallige unge elskere foran ham». Likevel tilbragte Dali og Gala resten av livene sine sammen.
 
HANSSEN OG HANS KONE
Kikkingen ble satt på spissen av Robert Hanssen, en FBI-agent som i 2009 ble tatt for å spionere til fordel for Sovjetunionen. I medieviraken som fulgte arrestasjonen ble det avslørt at han hadde flere «talenter» enn spionasje. Han hadde også sendt dristige bilder av sin egen kone til en venn, før han inviterte ham til – i all hemmelighet – å se på mens Robert hadde sex med henne når de var på besøk. I starten måtte vennen stå utenfor og se på dem gjennom vinduet, men etter hvert monterte Hanssen kamerautstyr så aktivitetene deres kunne betraktes elektronisk fra gjesterommet.
 
FORSKNING OG HYPOTESER
Mens kikking er en integrert del av det hele, er ikke candaulisme det samme som voyeurisme. Grunnen er at det er en seksuell (og ofte også følelsesmessig) forbindelse mellom personen som kikker og personen som utfører den seksuelle handlingen. Selv om candaulisme ofte omfatter tre personer, er det heller ikke en tradisjonell trekant, siden det kun er to personer som er seksuelt aktive. Isidor Sadger – den østerrikske psykoanalytikeren som i 1913 etablerte begrepene sadomasochisme og narsissisme – mente en candaulist identifiserte seg fullstendig med partnerens kropp, og at han i tankene egentlig avslørte seg selv, men teorien hans er ikke vitenskapelig underbygget.
 
En variasjon av ekshibisjonisme der personen ikke viser frem seg selv, men sin partner.
 
Det finnes svært få akademiske tekster rundt dette temaet. Dr. Anil Aggrawal, en indisk professor i rettsmedisin, har beskrevet candaulisme i boken «Forensic and Medico-legal Aspects of Sexual Crimes and Unusual Sexual Practices» («Rettsmedisinske og medisinsk-juridiske sider ved seksualforbrytelser og uvanlig seksuell praksis») fra 2008. Han definerer candaulisme som «en variasjon av ekshibisjonisme der personer ikke viser frem seg selv, men sin partner – vanligvis mannen som viser frem sin kone». Han omtaler videre en casestudie fra 1986 om candaulisme av den polske psykiateren Z. Marten, der candaulisme innbefatter å «få sadomasochistisk nytelse når ektemannen viser frem sin kone, eller bilder av henne, til andre voyeuristiske mennesker.»
 
Også David J. Ley, som er klinisk psykolog og forfatter av «Insatiable Wives: Women Who Stray and the Men Who Love Them» («Umettelige koner: Kvinnene som streifer og mennene som elsker dem») fra 2009 innrømmer at det ikke er blitt forsket spesielt mye på candaulisme og cuckolding. Han mener det er et temmelig nytt fenomen, for som han sier: «Historisk ble menn som ble bedratt av sine koner offentlig ydmyket, og konene ble ofte hardt straffet. Det er kun i løpet av det siste århundret at cuckold-fantasien har funnet veien til folk flest, først gjennom kvinners seksuelle frigjøring og deretter via nettets evne til alminneliggjøre seksuelle fantasier som åpenbarer for menn med disse fantasiene at de ikke er alene.»
 
Ley anerkjenner at mange menn får bekreftet sitt ego når de deler den heite kona si, eller «hot wife», som de kalles i nettsøkenes verden. «De utforsker med glede denne fantasien, da de synes det er sexy å se kona ha sex med og bli tilfredsstilt av en annen mann.»
 
Menn blir fysisk kåte når de vet at sæden deres muligens må konkurrere med en annen manns sæd for å kunne befrukte en kvinne.
 
Ley har funnet en biologisk teori som underbygger denne nytelsen – teorien om sædkonkurranse. Menn blir fysisk kåte når de vet at sæden deres muligens må konkurrere med en annen manns sæd for å kunne befrukte en kvinne (uavhengig av om befruktningen er teoretisk eller reell). «For å vinne kampen støter de hardere og dypere når de har sex, de ejakulerer kraftigere og utløsningen inneholder mer sæd.» Disse karene liker de spennende sidene ved sex, ikke ydmykelsen, så de identifiserer seg mer som «hotwifers» enn som «cuckolder».
 
Men ofte er det nettopp ydmykelsen for den som blir utsatt for cuckoldingen som er selve målet. I den typiske moderne versjonen av cuckolding er det kvinnen som er den seksuelt dominante. Ektemannens rolle er å bivåne at partneren har sex med en annen, og ydmykelsen består i at han kun får være med på aktiviteten hvis hun tillater det, og iallfall ikke lar ham få utløsning før hun tillater det. I denne fetisjen er det også vanlig at kvinnen sammenligner sin ektefelles penisstørrelse med penisen til den hun har sex med når hun ydmyker ham.
 
Sexterapeut Dawn Michael fra California er inne på det samme når han beskriver cuckolding «som et ekteskap der ektemannen får seksuell nytelse av å se sin kone ha sex med en mann med større penis.» Paret lager en avtale for ekteskapet som åpner for cuckold-handlinger i forskjellige varianter, fra rollespill for enkelte par til faktisk cuckolding – der kona har sex med andre menn mens ektemannen ser på. Denne kunnskapen og aksepten av konas aktiviteter med andre menn gjør mannen i forholdet til en hannrei eller cuckold.
 
«Cuckoldporno» blir kun slått av «ung porno» i heteroseksuelle pornosøk.
 
I nyere tid er cuckolding også blitt en populær form for pornografi. Etter å ha analysert innholdet i én milliard nettsøk har de amerikanske hjerneforskerne Ogi Ogas og Sai Gaddam publisert funnene sine i rapporten «A Billion Wicked Thoughts» («En milliard skitne tanker») fra 2011. De avdekket at «cuckoldporno» kun blir slått av «ung porno» i heteroseksuelle pornosøk.
 
Cuckolding blir noen ganger misforstått som swinging eller polyamori. Men cuckolding handler om at hustruen bare elsker sin ektemann, og selv om han ønsker å se henne få nytelse med en annen mann, ønsker han ikke at hun skal ha et forhold til den andre mannen eller forelske seg i ham.
 
 
Julie Peakman er forfatter, historiker og medlem av det britiske Royal Historical Society. Hennes neste bok – «Amatory Pleasures. An Exploration of C18th Sexual Culture» (Bloomsbury) – kommer ut i oktober 2016.
 
 
Den glade cuckold i Cupidos Erotikk 2016
Hotwife og cuckold, altså heite kvinnfolk og ektemennene som elsker å se på når konene blir elsket av en fremmed, troner på trendtoppen i Cupidos erotikk-konkurranse 2016. I motsetning til den bedratte hanreien, han som kona har vært utro mot og som ydmykes ved at «alle» vet det, er cuckolden i Cupido-lesernes noveller selvsagt en glad mann når han ser at kona får seg litt ekstra.



FRA CUPIDOS ARKIV
Utroskap og sjalusi:
Artikkelstoff, nyheter og notiser fra Cupidos arkiv.



Flere enn to
Artikkelstoff, nyheter og notiser fra Cupidos arkiv.


Seksualitetens historie
Seksualitetens historie handler om maktmenneskets trang til å kontrollere medmennesket der det er mest sårbart



This article was first publised in Cupido magazine 3/2016.