Marmorbyste av Epikur. Romersk kopi av gresk original fra tredje århundre f. Kr. | © British Museum

Lykkens filosof

Published:
Last updated:

Den greske filosofen Epikur hadde et kunnskapsrikt og ufravikelig fokus på ett eneste tema: Lykke.

Den greske filosofen Epikur ble født i 341 f.Kr. på øya Samos, noen få kilometer fra det som i dag er kysten av Tyrkia. Han var blant sin tids mest berømte filosofer, og hadde et kunnskapsrikt og ufravikelig fokus på ett eneste tema: Lykke.

Tidligere hadde filosofer søkt kunnskap om hvordan mennesket kunne være godt. Epikur insisterte i stedet på å finne ut hvordan mennesket kunne være lykkelig.

Ifølge Epikur gjør vi tre vanlige feil når vi tenker på lykke. Den første er «å tro at vi trenger romantiske forhold».
 
Faktisk mente Epikur at det beste ville være å ikke satse så mye på forhold.

Da, som nå, var folk besatt av tanken på kjærlighet. Men Epikur la merke til at lykke slett ikke hører sammen med kjærlighet (og i hvert fall ikke med antikkens ekteskap). Det ble altfor mye sjalusi, misforståelser og bitterhet. Sex er alltid en kompliserende faktor, og er sjelden i harmoni med hengivenheten. Faktisk mente Epikur at det beste ville være å ikke satse så mye på forhold.

Men han var heller ikke blind for hvor mye vi får igjen for vennskap. I de forholdene er vi nemlig høflige, søker enighet, unngår krangler og hån, og vi er ikke eiesyke. Problemet er at vi ikke omgås vennene våre nok. Vi lar arbeid og familie få forrang. Vi har ikke nok tid. De bor for langt unna.

Les mer om Epikur!

 
Les også:
Det begynte med en tale om kjærlighet
Sexologiens historie dekker perioder med krig og fred, og handler om ulike menneskesyn som vanskelig lot seg forene.


Det seksuelle sjokket i Pompeii
Freskene og skulpturene som arkeologene gravde ut i Pompeii sjokkerte 1800-tallssamtiden som fant på å kalle det pornografi. Tidligere hadde ingen hatt behov for å sette navn på «denslags».


Fra Cupidos arkiv:
Seksualitetens historie

Seksualitetens historie handler om maktmenneskets trang til å kontrollere medmennesket der det er mest sårbart.

Related Articles